„Nu judeca o carte după copertă! Ca şi oamenii, cărţile
vechi au sufletul tânăr. Au atâtea de spus, dar tac..., sub praful greu al
timpului.”
PROIECT DE PARTENERIAT
EDUCATIONAL
„BIBLIOTECA SCOLARA : CHEIA
CATRE TRECUT , PREZENT SI VIITOR.”
Bacău
Octombrie
2014 – Iunie 2015
MINISTERUL
EDUCATIEI NATIONALE
INSPECTORATUL
SCOLAR JUDETEAN BACAU
NR. DIN
Inspector scolar
general, Inspector scolar pentru Educatie
Prof. Theodora
Sotcan Permanenta si Mentorat,
Prof. Camelia – Elena Rancu
BIBLIOTECA
JUDETEANA
„COSTACHE STURDZA”
BACAU SCOALA GIMNAZIALA
Director,
„MIHAI DRAGAN” BACAU
Muraru Gabriela Nr. Din
Director,
Prof. Olaru Nicoleta
Casa Corpului
Didactic Bacau, Muzeul de Istorie „
Iulian Antonescu
Nr. Din Bacau
Director, Nr Din
Prof. Gabriel
Stan
Director,
Popa
Mariana
Scoala Gimnaziala
„Mihai Dragan „ Bacau
Consilier
educativ,
Prof. Munteanu
Sevastiana
OCTOMBRIE – „LUNA
INTERNATIONALA A BIBLIOTECII SCOLARE”
„Nu mi se pare nimic mai
interesant , mai atragator ca o colectie de foi tiparite, aranjate in grup, sub
forma unui volum si care cuprinde toata viata de inima si de minte a unui om de
elita. Este condensarea parfumului intr-o floare.
(VASILE ALECSANDRI)
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIV
LA NIVEL DE SCOALA SI
BIBLIOTECA
INFORMATII DESPRE APLICANT
Numele institutiei/
unitatii de invatamant aplicante: SCOALA GIMNAZIALA „MIHAI DRAGAN” BACAU
Adresa
completa: str. Logofat Tautu, nr. 7,
Bacau, jud. Bacau
Nr. de telefon:
0334401261
E-mail:scmihaidragan@yahoo.com
Persoana de
contact: bibl. Blaga Adriana-Nicoleta
Proiect initiat de
bibliotecar Blaga Adriana- Nicoleta
ORGANIZATORI:
Scoala Gimnaziala
„Mihai Dragan”, Bacau
Biblioteca
Judeteana „Costache Sturdza”, Bacau
Muzeul de Istorie
„Iulian Antonescu”, Bacau
Biblioteca „Eugen
Budau” , Bacau
C.C.D. Bacau
COORDONATORI PROIECT:
Inspector scolar
pentru Educatie Permanenta si Mentorat, Prof. Cameli-Elena Rancu
Prof. Director ,
Prof. Olaru Nicoleta Laura
Prof. Director
adjunct, Prof. Moroi Irina Grety
Prof. Munteanu
Sevastiana, Consilier educativ
Bibliotecar
metodist C.C.D. Bacau, Jianu Oana
Vasilescu
Liliana, muzeograf
Bibliotecar
scolar , Blaga Adriana-Nicoleta
COLABORATORI PROIECT:
Prof. inv. primar Adumitroaei Ioana
Prof. inv. primar
Ciucu Mihai
Prof. inv. primar
Spiridon Gheorghe
Prof. inv. primar
Dumitru Gabriela
Prof. inv. primar
Necsoiu Caselia
Prof. inv. primar
Costea Delia
Prof. inv. primar
Spiridon Doina
Prof. inv. primar
Melincianu Gabriela
Prof. Oboroceanu
Carmen
Prof. Popescu
Cristina
Prof. Buhosu Oana
Prof. Roman Andreea
Prof.
Vranceanu Irina
Prof. Toma
Magdalena
Prof. Lupu
Lavinia
SCOPUL PARTENERIATULUI:
-Evidentierea
rolului activitatilor desfasurate de
biblioteca scolara in educatie, societate si cultura.
-Educarea elevilor
in sensul receptarii valorilor culturale, stimularea interesului pentru
lectura, formarea competentelor de lectura in vederea asigurarii succesului
scolar.
OBIECTIVELE „ LUNII INTERNATIONALE A
BIBLIOTECILOR SCOLARE” :
-educarea
progresiva a elevilor pentru o cultura comunicationala si literara de baza,
capabil sa inteleaga lumea din jurul sau, sa comunice si sa interactioneze cu
semenii , exprimandu-si gandurile, sentimentele.
-celebrarea „ ZILEI
INTERNATIONALE A BIBLIOTECILOR SCOLARE”
prin activitati speciale (expozitii de: desene , semne de carte, coperte de
carti realizare de elevi, creatii literare ale elevilor , panouri cu materiale
informative).
GRUP TINTA: elevii din ciclul
primar si gimnazial.
RESURSE:
UMANE:
- PERSONALUL BIBLIOTECII – asigura necesarul de carte si amenajeaza spatiul bibliotecii corespunzator desfasurarii diverselor activitati;
- CADRELE DIDACTICE – organizeaza si desfasoara activitati diverse;
- ELEVII – opteaza pentru anumite activitati si participa activ la acestea, dar si la altele prevazute in program;
- PARINTII ELEVILOR – participa la unele activitati, in calitate de insotitori si monitorizeaza timpul liber al elevului, in sensul realizarii educatiei pentru receptarea valorilor culturale;
MATERIALE:
baza materiala existenta (minibibliotecile amenajate in clase, biblioteca
scolii, biblioteca judeteana) si baza materiala necesara (volume cu noile
aparitii literare).
OBIECTIVE
SPECIFICE:
Pentru elevi:
*Formarea
unei atitudini de grija si respect fata de carte;
*Cunoasterea
institutiilor care se ocupa de aparitia , distribuirea si pastrarea
cartilor;
*Formarea
si dezvoltarea gustului pentru lectura;
*Largirea
ariei de informatie a elevilor;
*Cresterea
interesului pentru cunoasterea realitatii, in general;
*Cultivarea
sentimentelor, convingerilor, comportamentelor morale;
*Cunoasterea
si intelegerea valorilor etice.
*Definirea
si aprecierea valorilor morale;
*Formarea
discernamantului etic;
*Dezvoltarea
gustului estetic, cultivarea faptelor estetice;
*Imbogatirea
si activizarea vocabularului, dezvoltarea capacitatii de exprimare;
*Consolidarea
deprinderilor de citire corecta, fluenta, constienta si expresiva;
*Stimularea
capacitatii creatoare;
*Formarea
idealurilor etice si estetice;
*Dezvoltarea
capacitatii de a gandi si de a se exprima in conexiuni interdisciplinare;
*Largirea
orizontului imaginativ, al capacitatii de imaginare a unor universuri posibile,
ca o anticipare a lumii viitorului;
*Familiarizarea
elevilor cu diferite tipuri de scrieri;
*Impartasirea
experientelor personale.
Pentru parinti:
*Constientizarea
rolului pe care il au in dezvoltarea si educarea propriilor copii;
*Implicarea
in activitatea scolii si in crearea unui mediu cald si sigur pentru copil.
„ A iesi din lectura cu stima sporita
pentru om e secretul marii literaturi pentru copii si tineret.” (G. Calinescu)
ARGUMENT
Literatura , ca arta a cuvantului, ofera
copilului un intreg univers de ganduri si sentimente, de aspiratii si
indrazneli, de inaripare entuziasta si idealuri inalte. Valorificand creator
mesajul artistic, etic si estetic al fiecarei creatii in parte stimulam
interesul , pasiunea copilului pentru literatura, setea de cunoastere, formam
totodata premisele conceptiei despre lume si viata.
Inca de la cea mai frageda varsta,
gustul pentru literatura al copilului trebuie stimulat cat se poate de mult.
Gustul pentru citit nu vine de la sine, ci se formeaza printr-o munca ce
inglobeaza rabdare, perseverenta, continuitate, vointa.
Formarea si modelarea caracterelor,
deprinderea copiilor cu normele de comportare civilizata, cultivarea
sentimentelor morale sunt sarcini la realizarea carora opera literara, prin
specificul ei, aduce o contributie majora.
Functia formativa a literaturii pentru
copii nu trebuie confundata cu unele intentii moralizatoare aride, stereotipe,
fara acoperire artistica. Dar, a nega existenta unei strategii, a unei legi
interioare specifice, de care trebuie sa tinem seama toti cei care ne adresam
copiilor, ar fi o eroare cu consecinte grave.
„ Copilul – scria Calinescu – se naste
curios de lume si nerabdator de a se orienta in ea.
Literatura, care-i
satisface aceasta dorinta, il incanta. Ca sa fie opere de arta, scrierile
pentru copii trebuie sa intereseze si pe oamenii maturi si instruiti. A iesi
din lectura cu stima sporita pentru om, acesta este secretul marilor lecturi
pentru tineret.”
Daca scoala are ca obiectiv major
formarea si dezvoltarea personalitatii copilului, capabil sa inteleaga si sa
aprecieze frumosul din mediul inconjurator, atunci aceasta se leaga in primul
rand de cultivarea pasiunii pentru lectura.
Unul dintre obiectivele finale al literaturii este trezirea interesului
elevilor pentru minunata lume a povestilor, basmelor si poeziilor, stiut fiind
faptul ca traim intr-o epoca in care televiziunea si computerul patrund puternic
in viata tuturor, dar, mai ales, a scolarului mic, cu influente nu prea
benefice in evolutia sa, acesta nu mai are timp sa citeasca o carte de povesti
sau de poezie.
O alta trasatura esentiala in opera
literara este imbinarea valorilor etice cu cele estetice. Prin conflictul dual
bine-rau, copiilor li se ofera modele de viata pozitive sau negative. In
pregatirea pentru viata, literatura este a doua in ordinea importantei, dupa
religie.
Prin recomandarea
unor lecturi potrivite poate fi franata goana dupa castigul material.
Pentru al saselea an, in cadrul
proiectului „Luna Internationala a Bibliotecii Scolare” organizat de Asociatia
Internationala a Bibliotecarilor Scolare, elevii si cadrele didactice de la
Scoala Gimnaziala
„Mihai Dragan „ din Bacau, vor participa la diverse activitati de promovare a
bibliotecii, evidentierea rolului bibliotecarului si al lecturilor in viata
elevului.
Alaturi
de cei 420 de elevi implicati in acest
proiect coordonat de bibl. Blaga Adriana
si doamnele directoare prof. Olaru Nicoleta si prof. Moroi Irina, vor participa
si profesori, invatatori si parinti, precum si invitati si reprezentanti de la
institutiile culturale implicate in proiect.
Activitatile ce se vor organiza cu
ocazia „Lunii Internationale a Bibliotecilor Scolare” vin in completarea celor
desfasurate la orele de curs, constituindu-se intr-o modalitate moderna,
participativa, de atragere a tinerei generatii spre cartea pe suport de hartie.
„Eu mi-am imaginat intotdeauna
Paradisul sub forma unei biblioteci, alte persoane considera ca ar fi o
gradina, altii si-l pot inchipui ca un palat, eu l-am imaginat intotdeauna ca o
biblioteca . . .”.
(Jorge Luis
Borges – „Cartile si noaptea”)
PROGRAMUL ACTIVITATILOR
PERIODICE DIN CADRUL BIBLIOTECII
Nr.crt.
|
DENUMIREA ACTIVITATII
|
MODALITATI DE DESFASURARE
|
DATA
|
RESPONSABIL
|
1.
|
„Bibliotecile
scolare-cai de acces pentru viata”
|
Prezentarea bibliotecii:im-portanta,organizare carti,modalitatea
de imprumut a cartilor la sala de lectura;
|
X 2014
|
Bibl. Blaga
A.
Inv.Ciucu M.
Inv.Spiridon
Gh.
Inv.Costea
D.
Inv.Necsoiu C.
Inv. Dumitru G.
Inv. Adumitroaie
A.
Inv.Spiridon D.
Inv. Melincianu
G.
Prof. Buhosu O.
Prof. Oboroceanu
C.
Prof. Roman A.
|
2.
|
„Toamna
sadoveniana”
|
Prezentarea vietii si operei lui Mihail
Sadoveanu, activitati literare;
|
Xl 2014
|
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Toma M.
Bibl. Blaga A.
|
3.
|
„Te uita cum
ninge decembre ...”
|
Recital de poezie
, colinde, concurs „Cel mai frumos bradut” din sala de clasa;
|
XII
2014
|
Bibl. Blaga
A.
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Buhosu O.
Prof. Oboroceanu
C.
Prof. Roman A.
Prof. Lupu
Lavinia.
|
4.
|
„Se porni Luceafarul ...”
|
Expozitie de
carte eminesciana, activitati inchinate marelui poet
|
I 2015
|
Prof. Oboroceanu
C.
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Buhosu O.
Prof. Roman A.
Bibl. Blaga A.
|
5.
|
„Lumea lui
Caragiale”
|
Expozitie de
carte, scenete dupa shitele lui Caragiale,prezentarea si comentarea lucrarilor facute
de elevi,
proiecte si schite
|
II 2015
|
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Toma M.
|
6.
|
„Creanga –
Povestitorul indragit de copii”
|
Expozitie de
carte , desene, montaje literar-artistice, Concurs”Recunoaste personajul”
|
III
2015
|
Inv. Melincianu
G.
Bibl. Blaga
A.
Prof. Vranceanu
I.
Inv. Ciucu M.
Inv. Spiridon
D.
Inv. Adumitroaie
I.
Prof. Lupu
Lavinia
|
7.
|
„ZIUA
SCRIITORULUI” (3 martie)
„ZIUA POEZIEI„(
21 martie)
|
Desene, creatii
proprii ale elevilor, prezentarea scriitorilor nascuti in luna martie;
|
III
2015
|
Prof. Vranceanu
I.
Bibl. Blaga A.
Prof. Buhosu O.
Inv. Dumitru G.
|
8.
|
„Lectura de
suflet”
„23 Aprilie –Ziua
bibliotecarului si ziua internationala a cartii si drepturilor de autor”
|
Medalion
literar-activitate in biblioteca scolara
|
IV 2015
|
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu
I.
Inv. Melinceanu
G.
Inv.Necsoiu C.
|
9.
|
„De ce sa citesc
?”
|
Activitate la
biblioteca judeteana sectia pentru copii
|
V2015
|
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Oboroceanu
C.
Prof. Roman A.
Prof. Buhosu O.
|
10
|
„In lumea
copiilor ...”
|
Concurs de
creatie literara, Carnavalul personajelor preferate din povesti, prezentarea
revistelor realizate de elevi
Activitate la
Muzeul de Etnografie si Folclor Bacau
|
VI
2015
|
Bibl. Blaga A.
Inv. Adumitroaie
I.
Inv. Melinceanu
G.
Inv. Spiridon Gh.
Inv. Dumitru G.
Prof. Oboroceanu
C.
Prof. Vranceanu
I.
Prof. Roman A.
Prof. Buhosu O.
|
EVALUARE:
Privitoare la scolari:
Se vor urmari
activitatile din cadrul programului in care copiii s-au implicat efectiv.
Frecventa cu care ei au consultat materialele scrise in vederea culegerii de
informatii, calitatea exprimarii orale si a exprimarii in scris a elevilor.
Frecventa noilor deprinderi achizitionate de catre copii, capacitatea
acestora de a le aplica in contexte variate.
METODE DE EVALUARE:
*observarea sistematica a comportamentului elevilor cu ajutorul
fiselor, listelor de control/ verificare a scarilor de evaluare;
*proiectul;
*portofoliul;
*analiza produselor activitatii;
*chestionarul;
*interviul;
*concursul.
Privitoare la parinti:
Se va
urmari receptivitatea parintilor la solicitarile copilului si ale unitatii de
invatamant, activitatile din cadrul programului la care parintii au
participat.
Frecventa cu care parintii au contactat institutia in
vederea mentinerii interesului pentru lectura al copilului si in familie.
METODE
DE EVALUARE: observarea
sistematica, interviul, chestionarul.
MONITORIZARE:
Completarea
lunara a unor fise de
monitorizare/evaluare in care se urmareste desfasurarea activitatilor
programate la biblioteca, participanti, produse ale activitatilor.
INDICATORI
DE PERFORMANTA:
Desfasurarea
unei prezentari la C.C.D. Bacau in vederea realizarii unui schimb de experienta
a bibliotecarilor din judetul Bacau, cu privire la modalitatile de formare si
dezvoltare a competentelor de lectura la elevii mici si mari. Derularea, in
cadrul prezentarii, a unei sectiuni in care elevii sa-si prezinte produse ale
activitatilor de lectura care constituie exemple de buna practica.
Realizarea de expozitii cu lucrari ale elevilor
rezultate din activitatile la biblioteca judeteana si muzeu. Prezentarea unor
serbari cu montaje literare, scenete/dramatizari. Organizarea de concursuri de
creatie literara si promovarea elevilor cu talente literare si artistice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu