marți, 26 mai 2015

PROIECT EDUCATIONAL AN SCOLAR 2014-2015




„Nu judeca o carte după copertă! Ca şi oamenii, cărţile vechi au sufletul tânăr. Au atâtea de spus, dar tac..., sub praful greu al timpului.”



PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL

„BIBLIOTECA SCOLARA : CHEIA CATRE TRECUT , PREZENT SI VIITOR.”






Bacău
Octombrie 2014 – Iunie 2015







MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE    
INSPECTORATUL SCOLAR JUDETEAN BACAU     
NR.        DIN            





Inspector scolar general,                                                  Inspector scolar pentru  Educatie
Prof. Theodora Sotcan                                                     Permanenta si Mentorat,    
                                                                                         Prof. Camelia – Elena Rancu     




BIBLIOTECA JUDETEANA      
„COSTACHE STURDZA” BACAU                           SCOALA GIMNAZIALA                                 
Director,                                                                             „MIHAI DRAGAN” BACAU                  
Muraru Gabriela                                                                                           Nr.          Din                                               
                                                                                                 Director,                         
                                                                                            Prof. Olaru Nicoleta                          





Casa Corpului Didactic Bacau,                                         Muzeul de Istorie „ Iulian  Antonescu                                                                          
Nr.       Din                                                                         Bacau                 
Director,                                                                             Nr        Din                                        
Prof. Gabriel Stan                                                              Director,     
                                                                                           Popa Mariana                                                                                                                    




Scoala Gimnaziala „Mihai Dragan „ Bacau    
Consilier educativ,         
Prof. Munteanu Sevastiana


                              




                   


OCTOMBRIE – „LUNA INTERNATIONALA  A BIBLIOTECII SCOLARE”


  
„Nu mi se pare nimic mai interesant , mai atragator ca o colectie de foi tiparite, aranjate in grup, sub forma unui volum si care cuprinde toata viata de inima si de minte a unui om de elita. Este condensarea parfumului intr-o floare.                 
                                                                              (VASILE ALECSANDRI)               



               PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIV
                LA NIVEL DE SCOALA SI BIBLIOTECA                     





        

                      INFORMATII DESPRE APLICANT           

Numele institutiei/ unitatii de invatamant aplicante: SCOALA GIMNAZIALA „MIHAI DRAGAN” BACAU      
Adresa completa:  str. Logofat Tautu, nr. 7, Bacau, jud. Bacau       
Nr. de telefon: 0334401261     
E-mail:scmihaidragan@yahoo.com   
Persoana de contact: bibl. Blaga Adriana-Nicoleta              


                    Proiect initiat de bibliotecar Blaga Adriana- Nicoleta    


                    ORGANIZATORI:      
Scoala Gimnaziala „Mihai Dragan”, Bacau    
Biblioteca Judeteana „Costache Sturdza”, Bacau   
Muzeul de Istorie „Iulian Antonescu”, Bacau     
Biblioteca „Eugen Budau” , Bacau                                         
C.C.D. Bacau
 

                 


COORDONATORI PROIECT:

Inspector scolar pentru Educatie Permanenta si Mentorat, Prof. Cameli-Elena Rancu    
Prof. Director , Prof. Olaru Nicoleta Laura     
Prof. Director adjunct, Prof. Moroi Irina Grety   
Prof. Munteanu Sevastiana, Consilier educativ      
Bibliotecar metodist C.C.D. Bacau, Jianu Oana                    
Vasilescu  Liliana, muzeograf                                                                                                                                                                                                Bibliotecar scolar , Blaga Adriana-Nicoleta     


COLABORATORI PROIECT:
Prof. inv. primar Adumitroaei Ioana   
Prof. inv. primar Ciucu Mihai   
Prof. inv. primar Spiridon Gheorghe    
Prof. inv. primar Dumitru Gabriela  
Prof. inv. primar Necsoiu Caselia   
Prof. inv. primar Costea Delia
Prof. inv. primar Spiridon Doina                                                             
Prof. inv. primar Melincianu Gabriela 
Prof. Oboroceanu Carmen
Prof. Popescu Cristina     
Prof. Buhosu Oana
Prof. Roman Andreea
Prof. Vranceanu Irina                                                                                         
Prof. Toma Magdalena
Prof. Lupu Lavinia   



SCOPUL PARTENERIATULUI:


-Evidentierea rolului activitatilor desfasurate  de biblioteca scolara in educatie, societate si cultura.
-Educarea elevilor in sensul receptarii valorilor culturale, stimularea interesului pentru lectura, formarea competentelor de lectura in vederea asigurarii succesului scolar.            


       OBIECTIVELE „ LUNII INTERNATIONALE A BIBLIOTECILOR  SCOLARE” :

        
-educarea progresiva a elevilor pentru o cultura comunicationala si literara de baza, capabil sa inteleaga lumea din jurul sau, sa comunice si sa interactioneze cu semenii , exprimandu-si gandurile, sentimentele.              

-celebrarea „ ZILEI INTERNATIONALE  A BIBLIOTECILOR SCOLARE” prin activitati speciale (expozitii de: desene , semne de carte, coperte de carti realizare de elevi, creatii literare ale elevilor , panouri cu materiale informative).

   


               GRUP TINTA: elevii din ciclul primar si gimnazial.      


                RESURSE:

                UMANE:  
  • PERSONALUL BIBLIOTECII – asigura necesarul de carte si amenajeaza spatiul bibliotecii corespunzator desfasurarii diverselor activitati;       
  • CADRELE DIDACTICE – organizeaza si desfasoara activitati diverse;   
  • ELEVII – opteaza pentru anumite activitati si participa activ la acestea, dar si la altele prevazute in program;  
  • PARINTII ELEVILOR – participa la unele activitati, in calitate de insotitori si monitorizeaza timpul liber al elevului, in sensul realizarii educatiei pentru receptarea valorilor culturale;       


         MATERIALE: baza materiala existenta (minibibliotecile amenajate in clase, biblioteca scolii, biblioteca judeteana) si baza materiala necesara (volume cu noile aparitii literare).     



OBIECTIVE SPECIFICE:

       Pentru elevi:    
*Formarea unei atitudini de grija si respect fata de carte;   
*Cunoasterea institutiilor care se ocupa de aparitia , distribuirea si pastrarea cartilor;  
*Formarea si dezvoltarea gustului pentru lectura;   
*Largirea ariei de informatie a elevilor;   
*Cresterea interesului pentru cunoasterea realitatii, in general;   
*Cultivarea sentimentelor, convingerilor, comportamentelor morale;   
*Cunoasterea si intelegerea valorilor etice.     
*Definirea si aprecierea valorilor morale;     
*Formarea discernamantului etic;   
*Dezvoltarea gustului estetic, cultivarea faptelor estetice;  
*Imbogatirea si activizarea vocabularului, dezvoltarea capacitatii de exprimare;  
*Consolidarea deprinderilor de citire corecta, fluenta, constienta si expresiva;  
*Stimularea capacitatii creatoare;   
*Formarea idealurilor etice si estetice;   
*Dezvoltarea capacitatii de a gandi si de a se exprima in conexiuni interdisciplinare;   
*Largirea orizontului imaginativ, al capacitatii de imaginare a unor universuri posibile, ca o anticipare  a lumii viitorului;    
*Familiarizarea elevilor cu diferite tipuri de scrieri;    
*Impartasirea experientelor personale.              

   


  Pentru parinti:       
*Constientizarea rolului pe care il au in dezvoltarea si educarea propriilor copii;  
*Implicarea in activitatea scolii si in crearea unui mediu cald si sigur pentru copil.
             


       „ A iesi din lectura cu stima sporita pentru om e secretul marii literaturi pentru copii si tineret.”  (G. Calinescu)    



ARGUMENT


       Literatura , ca arta a cuvantului, ofera copilului un intreg univers de ganduri si sentimente, de aspiratii si indrazneli, de inaripare entuziasta si idealuri inalte. Valorificand creator mesajul artistic, etic si estetic al fiecarei creatii in parte stimulam interesul , pasiunea copilului pentru literatura, setea de cunoastere, formam totodata premisele conceptiei despre lume si viata.      
        Inca de la cea mai frageda varsta, gustul pentru literatura al copilului trebuie stimulat cat se poate de mult. Gustul pentru citit nu vine de la sine, ci se formeaza printr-o munca ce inglobeaza rabdare, perseverenta, continuitate, vointa.  
        Formarea si modelarea caracterelor, deprinderea copiilor cu normele de comportare civilizata, cultivarea sentimentelor morale sunt sarcini la realizarea carora opera literara, prin specificul ei, aduce o contributie majora.    
         Functia formativa a literaturii pentru copii nu trebuie confundata cu unele intentii moralizatoare aride, stereotipe, fara acoperire artistica. Dar, a nega existenta unei strategii, a unei legi interioare specifice, de care trebuie sa tinem seama toti cei care ne adresam copiilor, ar fi o eroare cu consecinte grave.     
         „ Copilul – scria Calinescu – se naste curios de lume si nerabdator de a se orienta in ea.  
Literatura, care-i satisface aceasta dorinta, il incanta. Ca sa fie opere de arta, scrierile pentru copii trebuie sa intereseze si pe oamenii maturi si instruiti. A iesi din lectura cu stima sporita pentru om, acesta este secretul marilor lecturi pentru tineret.”  
           Daca scoala are ca obiectiv major formarea si dezvoltarea personalitatii copilului, capabil sa inteleaga si sa aprecieze frumosul din mediul inconjurator, atunci aceasta se leaga in primul rand de cultivarea pasiunii pentru lectura.    
            Unul dintre obiectivele finale  al literaturii este trezirea interesului elevilor pentru minunata lume a povestilor, basmelor si poeziilor, stiut fiind faptul ca traim intr-o epoca in care televiziunea si computerul patrund puternic in viata tuturor, dar, mai ales, a scolarului mic, cu influente nu prea benefice in evolutia sa, acesta nu mai are timp sa citeasca o carte de povesti sau de poezie.     
            O alta trasatura esentiala in opera literara este imbinarea valorilor etice cu cele estetice. Prin conflictul dual bine-rau, copiilor li se ofera modele de viata pozitive sau negative. In pregatirea pentru viata, literatura este a doua in ordinea importantei, dupa religie.
Prin recomandarea unor lecturi potrivite poate fi franata goana dupa castigul material.   

           Pentru al saselea an, in cadrul proiectului „Luna Internationala a Bibliotecii Scolare” organizat de Asociatia Internationala a Bibliotecarilor Scolare, elevii si cadrele didactice de la
Scoala Gimnaziala „Mihai Dragan „ din Bacau, vor participa la diverse activitati de promovare a bibliotecii, evidentierea rolului bibliotecarului si al lecturilor in viata elevului. 

Alaturi de  cei 420 de elevi implicati in acest proiect  coordonat de bibl. Blaga Adriana si doamnele directoare prof. Olaru Nicoleta si prof. Moroi Irina, vor participa si profesori, invatatori si parinti, precum si invitati si reprezentanti de la institutiile culturale implicate in proiect.  
         Activitatile ce se vor organiza cu ocazia „Lunii Internationale a Bibliotecilor Scolare” vin in completarea celor desfasurate la orele de curs, constituindu-se intr-o modalitate moderna, participativa, de atragere a tinerei generatii spre cartea pe suport de hartie.


            „Eu mi-am imaginat intotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci, alte persoane considera ca ar fi o gradina, altii si-l pot inchipui ca un palat, eu l-am imaginat intotdeauna ca o biblioteca . . .”.   
                                 (Jorge Luis Borges – „Cartile si noaptea”)  




PROGRAMUL ACTIVITATILOR PERIODICE DIN CADRUL BIBLIOTECII

Nr.crt.

DENUMIREA ACTIVITATII
MODALITATI DE DESFASURARE
DATA
RESPONSABIL
1.
„Bibliotecile scolare-cai de acces pentru viata”
Prezentarea bibliotecii:im-portanta,organizare carti,modalitatea de imprumut a cartilor la sala de lectura;
X 2014
Bibl. Blaga A.  
Inv.Ciucu M.  
Inv.Spiridon Gh. 
Inv.Costea D. 
Inv.Necsoiu C.
Inv. Dumitru G.
Inv. Adumitroaie A.
Inv.Spiridon D.
Inv. Melincianu G.
Prof. Buhosu O.
Prof. Oboroceanu C.
Prof. Roman A.
2.
„Toamna sadoveniana”
Prezentarea vietii si operei lui Mihail Sadoveanu, activitati literare;
Xl  2014
Prof. Vranceanu I.
Prof. Toma M.
Bibl. Blaga A.
3.
„Te uita cum ninge decembre ...”
Recital de poezie , colinde, concurs „Cel mai frumos bradut” din sala de clasa;
XII
2014
Bibl. Blaga A. 
Prof. Vranceanu I.
Prof. Buhosu O.
Prof. Oboroceanu C.
Prof. Roman A.
Prof. Lupu Lavinia.
4.
„Se porni  Luceafarul ...”
Expozitie de carte eminesciana, activitati inchinate marelui poet
I 2015
Prof. Oboroceanu C.
Prof. Vranceanu I.
Prof. Buhosu O.
Prof. Roman A.
Bibl. Blaga A.
5.
„Lumea lui Caragiale”
Expozitie de carte, scenete dupa shitele lui Caragiale,prezentarea si comentarea  lucrarilor facute  
de elevi, proiecte si schite    
II 2015
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu I.
Prof. Toma M.
6.
„Creanga – Povestitorul indragit de copii”
Expozitie de carte , desene, montaje literar-artistice, Concurs”Recunoaste personajul”
III
2015
Inv. Melincianu G.
Bibl. Blaga A. 
Prof. Vranceanu I. 
Inv. Ciucu M.
Inv. Spiridon D. 
Inv. Adumitroaie I.
Prof. Lupu Lavinia

7.
„ZIUA SCRIITORULUI” (3 martie)
„ZIUA POEZIEI„( 21 martie)
Desene, creatii proprii ale elevilor, prezentarea scriitorilor nascuti in luna martie;
III 
2015
Prof. Vranceanu I.
Bibl. Blaga A.
Prof. Buhosu O.
Inv. Dumitru G.
8.
„Lectura de suflet”
„23 Aprilie –Ziua bibliotecarului si ziua internationala a cartii si drepturilor de autor”
Medalion literar-activitate in biblioteca scolara
IV 2015
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu I.
Inv. Melinceanu G.
Inv.Necsoiu C.
9.
„De ce sa citesc ?”
Activitate la biblioteca judeteana sectia pentru copii
V2015
Bibl. Blaga A.
Prof. Vranceanu I.
Prof. Oboroceanu C.
Prof. Roman A.
Prof. Buhosu O.
10
„In lumea copiilor ...”
Concurs de creatie literara, Carnavalul personajelor preferate din povesti, prezentarea revistelor realizate de elevi  
Activitate la Muzeul de Etnografie si Folclor Bacau
VI
2015
Bibl. Blaga A.
Inv. Adumitroaie I.
Inv. Melinceanu G.
Inv. Spiridon Gh.
Inv. Dumitru G.
Prof. Oboroceanu C. 
Prof. Vranceanu I.
Prof. Roman A.
Prof. Buhosu O.




EVALUARE:  
    Privitoare la scolari:  
         Se vor urmari activitatile din cadrul programului in care copiii s-au implicat efectiv. Frecventa cu care ei au consultat materialele scrise in vederea culegerii de informatii, calitatea exprimarii orale si a exprimarii in scris a elevilor. 
Frecventa noilor deprinderi achizitionate de catre copii, capacitatea acestora de a le aplica in contexte variate.     

METODE DE EVALUARE:  
*observarea sistematica a comportamentului elevilor cu ajutorul fiselor, listelor de control/ verificare a scarilor de evaluare; 
*proiectul;  
*portofoliul;  
*analiza produselor activitatii;  
*chestionarul;  
*interviul;  
*concursul.  

Privitoare la parinti:  
         Se va urmari receptivitatea parintilor la solicitarile copilului si ale unitatii de invatamant, activitatile din cadrul programului la care parintii au participat. 
Frecventa cu care parintii au contactat institutia in vederea mentinerii interesului pentru lectura al copilului si in familie.  

METODE DE EVALUARE: observarea sistematica, interviul, chestionarul.  



MONITORIZARE:   

      Completarea lunara  a unor fise de monitorizare/evaluare in care se urmareste desfasurarea activitatilor programate la biblioteca, participanti, produse ale activitatilor.    


INDICATORI DE PERFORMANTA:   

       Desfasurarea unei prezentari la C.C.D. Bacau in vederea realizarii unui schimb de experienta a bibliotecarilor din judetul Bacau, cu privire la modalitatile de formare si dezvoltare a competentelor de lectura la elevii mici si mari. Derularea, in cadrul prezentarii, a unei sectiuni in care elevii sa-si prezinte produse ale activitatilor de lectura care constituie exemple de buna practica.
Realizarea de expozitii cu lucrari ale elevilor rezultate din activitatile la biblioteca judeteana si muzeu. Prezentarea unor serbari cu montaje literare, scenete/dramatizari. Organizarea de concursuri de creatie literara si promovarea elevilor cu talente literare si artistice.   









                                                                                    















     


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu