marți, 6 octombrie 2015

DECEMBRIE 2014-"E VREMEA COLINDELOR"

"E  VREMEA  COLINDELOR !"


Elevii clasei a II-a A Freinet, împreună cu doamna învăţătoare Spiridon Doina şi domnul profesor de religie ortodoxă , au colindat la bibliotecă.





               OBICEIURILE DE IARNĂ LA ROMÂNI


         În ciclul obiceiurilor tradiţionale româneşti, ce conţin o varietate de datini şi manifestări cu o amplă desfăşurare în viaţa oamenilor, mai ales, în viaţa satului, un loc deosebit îl ocupă obiceiurile de iarnă.
        Formele de manifestare sunt moştenite din cultura folclorică românească şi au fost transmise, prin tradiţie, din cele mai vechi timpuri până în zilele noastre. Modalităţile de sărbătorire sunt foarte numeroase, de o deosebită bogăţie, implicând participarea întregii colectivităţi, inclusiv a copiilor. Grija maturilor a fost mereu să-i facă pe copii să cunoască, să-i iniţieze şi să practice aceste frumoase obiceiuri tradiţionale.
        Dacă multe dintre aceste manifestări tradiţionale par a fi aparţinut în trecut categoriei de vârstă a tineretului, altele par a fi fost practicate doar de către copii.
Astfel, obiceiul de a umbla în această perioadă în grupuri organizate, mai mult sau mai puţin numeroase, pentru a adresa urări de belşug, sănătate şi prosperitate membrilor colectivităţii, ne apare prezent în egală măsură şi în repertoriul copiilor.
        Perioada de desfăşurare a acestor manifestări este cuprinsă între 23 decembrie şi 7 ianuarie. În acest interval există o serie de obiceiuri străvechi adaptate şi , uneori, chiar suprapuse sărbătorilor religioase.
       În ordine crescătoare, obiceiurile practicate se desfăşoară în perioada 23-24 decembrie cu urarea de Moş-Ajun, urmează sorcova, semănatul în ziua de 1 ianuarie şi chiraleisa în ziua de 5 ianuarie.
       În întreaga ţară există denumiri variate ale obiceiului- Urarea de Moş Ajun. Astfel, în unele părţi din Muntenia, Oltenia, Transilvania şi Dobrogea, se întâlnesc: “ajunul”, “moş-ajunul”, “bună-dimineaţa”, “colindişul”, “neaţalaşul”, “colinda”. În sudul Banatului, unele părţi din Transilvania şi din Crişana, obiceiul este cunoscut sub numele de “piţărăi”.
       Manifestarea se desfăşoară de două ori în noaptea de 23 spre 24 decembrie şi în zorii de 24 decembrie. Copiii se adună, de obicei ,la o casă unde repetă colindele, şi, odată cu venirea serii , îşi încep colindatul. De obicei, ei colindă casele la rând şi se opresc sau intră în curtea gospodarului, la fereastra căruia strigă sau cântă urarea tradiţională.  Colindătorii poartă trăistuţe atârnate de gât , în care pun darurile pe care le primesc. Urările copiilor sunt de cele mai multe ori scurte, după care, în versuri pline de umor, solicită gazdelor darurile. Cel mai răspândit şi mai tradiţional dar este “colacul”.
   

                                 ANUL NOU


         În dimineata Anului Nou se obişnuieşte să meargă copiii cu “Sorcova” şi cu “Semănatul”.
         Obiceiul cu “Sorcova”, mai cunoscut în Muntenia, îl găsim răspândit şi în restul ţării. Este practicat de copii (baieţi şi fete) până la 13 ani.
În  unele părţi ale ţării, cu sorcova merg numai băieţii, în altele numai fetele. Adesea, merg câte doi, alteori unul singur, obiceiul adresându-se doar membrilor familiei sau unui grup de rude sau vecini.
Cei cărora le este adresată urarea sunt atinşi ritmic cu sorcova pe tot parcursul rostirii textului. În prezent “sorcova” este un buchet de flori artificiale ce îmbracă un băţ, având uneori în vârf clopoţei.
În unele părţi ale ţării acest obicei are denumirea de “cu grâul”.
        Un alt obicei cu caracter agrar, practicat în ziua de 5 ianuarie, este “chiraleisa”, întâlnit ,mai ales, în nordul ţării, Moldova, Maramureş, Crişana.
                   Chiraleisa desemnează “umblatul preotului cu botezul”.
Termenul “chiraleisa” vine de la grecescul “Kyrie Eleison” şi înseamnă “Doamne miluieşte”. În unele sate din Moldova exista obiceiul ca în Ajunul Bobotezei, grupuri de copii să meargă din casă în casă să vestească sosirea preotului cu “botezul”.

Copiii nu rostesc, ca la Crăciun, texte versificate, ci strigă de trei ori “Chiraleisa !”. Ei primesc în schimb mere, nuci şi prăjituri.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu